Cookie policy

Vi använder cookies, sessionscookies och tredjepartscookies på vår hemsida. Cookies är något vi skickar till din dator för att vår hemsida ska ”minnas” hur du använder den. Källa: www.cookiepolicy.org

Vad är en cookie?

En cookie, engelska för kaka, är en fil som sparas på en persons dator när han eller hon besöker en webbplats. Sessionscookies är kakor som bara är aktiva så länge din webbläsare är igång och avslutas när du stänger ner den. Vanliga cookies har ett utgångsdatum, vilket betyder att de försvinner efter en tid, alternativt när du själv rensar dina cookies.

Ofta använder man cookies för att skapa en bättre användarupplevelse för webbplatsbesökaren. Det kan till exempel vara att man besöker en hemsida som finns på flera olika språk, som engelska och svenska. Den dator man då surfar på kanske är inställd på svenska, varpå hemsidan i sådana fall låter en se det innehåll som är på svenska, i stället för innehållet som är skrivet på engelska.

Cookies är nästan alltid krypterade och lagras på hemsidans server, men bara i den utsträckning som informationen faktiskt är tillgänglig. Sedan 25 juli 2005 finns en lag om elektronisk kommunikation som säger att alla webbplatser måste informera om hur de använder cookies, och samtidigt ge besökaren möjlighet att inte acceptera att de används. En cookie sparar däremot inte personlig information om användaren utan bakas i regel ihop med data från andra användare.

Kom ihåg att om du inte tillåter cookies att skickas till dig kan funktionaliteten på vår hemsida försämras.

Exempel på användning av cookies

Här ges några exempel på hur cookies används:

  • För att känna igen återkommande besök.
  • För att webbplatsen ska kunna se till att du som loggat in på webbplatsen kommer åt vissa funktioner.
  • Så att webbplatsen, till exempel, kan behålla information om funktioner i en webbshop, såsom vilka varor du lagt i din varukorg.
  • Så att användaren ser vilka länkar som han eller hon klickat på.
  • För att analysera hur hemsidans innehåll kan förbättras.
  • För att identifiera trender och användning av en hemsida.
  • Sökmotorer kan skräddarsy resultatet för användaren baserat på tidigare sökmönster.
  • Så att webbplatsen kan individanpassas beroende på användarbeteende.